או- קצת רעל עוד לא הרג אף אחד,או- מה שלא הורג אותי מחשל אותי.

היום נדבר על התופעה הנקראת הורמזיס HORMESIS שמקורה מיוונית: ופירושה תנועה מהירה, להיטות, נלהבות (התלהבות) להניע, להלהיב.

 

הכוונה לתגובה ביולוגית חיובית לחשיפה, במינון נמוך, לחומר רעיל, מזהם או מעורר דחק (סטרס), מצבים או חומרים אלה מעוררים במערכת הביולוגית הנחשפת אליהם במינונים נמוכים, תגובה הפוכה מאשר במינונים גבוהים.

כך, למשל, כשנחשפו עכברי מעבדה לקרינה במינון נמוך לפני חשיפתם לקרינה במינון גבוה, הם פיתחו פחות סרטן מאשר עכברים שלא נחשפו לקרינה נמוכה מקדימה, כך היה גם לגבי חשיפת חולדות לדיאוקסין (DIOXIN), חומר מסרטן ביותר.

 

התופעה, שתוארה לראשונה ב 1888 ע"י הרוקח הגרמני הוגו שולץ, מכונה גם Eustress, כלומר סטרס חיובי, (בניגוד ל Distress שהוא סטרס מזיק/שלילי), ובמשך שנים נדחקה לשוליים של המדע, בשל הקושי של הרפואה המודרנית להסביר ולהתמודד איתה (וגם, לדעתי, כי היא מזכירה יותר מדי את ההומיאופתיה, הטוענת Simlia Similibus Curantur: "דומה בדומה מרפא", ואת הרפואה הסינית שאומרת (כבר כמה אלפי שנים):

 Fight poison with poison.: 以毒攻毒  Yi du gong du. ) ואת סמל המחלקה שלנו בטירונות, שאמר, כמו הכותרת של המאמר- "קשה באימונים- קל בקרב".

המדע, כאמור, לא ממש יודע להסביר איך זה פועל, ההנחה היא שחומר רעיל, או מצב מזיק/מאיים במינון נמוך מעורר תהליכי ריפוי ותיקון של הגוף, שאז הופך להיות מוכן לחשיםה לאותו חומר מזיק במינון גבוה, על עיקרון זה פועלת שיטה הקרויה Prolotherapy, בה מזריקים כמויות קטנות של חומרים מעוררי דלקת כדי לרפא מצבים דלקתיים (בעיקר בהקשר למחלות פרקים ושלד וכאבים כרוניים שונים)

כך, מעט המחקרים שנעשו בעניין מראים שאפשר להשתמש במורפיום לטיפול גמילה בנרקומנים, שאלכוהול במינון נמוך מונע (או לפחות מפחית) מחלות לב וכלי דם, (זה אולי מסביר את ה"פרדוקס הצרפתי"), שתזונה היפו-קלורית מאריכה חיים ( בעלי חיים ובני אדם שאוכלים נורא קצת בריאים יותר וחיים יותר), שילדים שגדלים בתנאי היגיינה "סטריליים" חולים יותר (בעיקר באלרגיות, אסתמה ומחלות דרכי הנשימה) מילדים שחיים ב"קצת לכלוך", שכורכום בריא כנראה בגלל CELASTEROL, חומר רעיל הנמצא בו בכמויות קטנות וכו' וכו', דברים ששמענו מהסבתות שלנו ומהגננת יפה הזקנה.

 

מסקנות?: לא צריך להיות סטריליים, לא צריך להיות היסטריים אם מדי פעם אוכלים מהרצפה או לא רוחצים נורא טוב את הפירות והירקות, לא צריך להקל יותר מדי על חיי הילדים שלנו, שקצת יתאמצו, יתמודדו, יעשו ספורט, יסחבו דברים ( לא כבדים מדי) שיהיו חולים מדי פעם, שייחשפו גם למציאות, לאמת, לכאב ולמוות שיש בעולמנו, ושזה לא מפחית ממופלאותו, וכמו שאמר איש שהכרתי:

הכי חשוב?'כל, 'שן, 'תעמל ות'זהר מאוטומובילים (ובתרגום: תאכל, תישן, תתעמל ותזהר ממכוניות)

מקורות:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Hormesis
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2248601/
  • https://www.merriam-webster.com/medical/hormesis
  • http://radiationhormesis.com/RadiationHormesis/Defining%20hormesis.pdf
  • https://www.efsa.europa.eu/sites/default/files/event/documentset/120614l-p09.pdf