רק לפני כמה ימים סיפרתי כאן שההמלצה לביצוע ממוגרפיה ירדה מתדירות של אחת לשנה לביצועה אחת לשנתיים,

והנה יוצאת הודעה דומה מטעם החברה האמריקאית לגינקולוגיה The American College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) ובה המלצות חדשות בקשר לבדיקת הפאפ הידועה.

וקודם קצת היסטוריה והסבר:

זה הוירוס

זה הוירוס

ד"ר פאפ

וזה ד"ר פאפ

בדיקת פאפאניקולאו Papanicolaou test, הקרויה בקיצור בדיקת פאפ, או Pap smear, Pap test, cervical smear, smear test, הומצאה על ידי ונקראת על שם רופא יווני בעל שם, ששמו היה, כמה מפתיע, גיאורגיוס פאפאניקולאו Georgios Papanikolaou. הבדיקה נערכת לנשים החל מגיל 18 הפעילות מינית ועד 50 או 60 (משתנה ממדינה למדינה) כל שנה.

בבדיקה לוקחים משטח מצוואר הרחם על ידי מכשיר, במטרה לבדוק, תחת מיקרוסקופ, האם יש שינויים במבנה התאים שם, במטרה למצוא (ורצוי שלא) תאים טרום-סרטניים או תאי סרטן של צוואר הרחם, אשר מיוחס באופן כמעט בלעדי לוירוס הפפילומה, הוא ה . Human papillomavirus ובקיצור HPV.

סוגי הווירוס

סוגי הווירוס

יש כמה זנים של וירוס הפפילומה, שעושים כל מיני בעיות, בעיקר יבלות (=פפילומות), בידיים, ברגליים, באיברי המין, בפי הטבעת, בפה, כל אחד על פי העדפותיו המיניות, וחלק מן הזנים של הווירוס עושים גם סרטן: של צוואר הרחם, באותם מקומות, ואצל גברים בפה, ולאחרונה מיוחסת לו העלייה המשמעותית בסרטן הפה (ולא רק לסלולרי, כפי שכתבתי כאן ), או שאולי עוד יסתבר ששני הדברים נכונים ויש טכניקה חדשה: דיבור בסלולרי תוך מין אוראלי, או אולי בכלל שימוש חדש ומקורי למצב הרטט שהיצרנים לא חשבו עליו?).

על רקע זה פותחו שני חיסונים לסרטן צוואר הרחם, גארדאסיל Gardasil, וסרבריקס Cervarix, שניהם כנגד זנים 16 ו-18, וגארדאסיל גם כנגד זנים 6 ו-11, שאחראים לכ-90% מהיבלות. החיסונים לא יעילים לנשים שנדבקו כבר

לאור הירידה המשמעותית בתמחותה מסרטן צוואר הרחם שונו ההמלצות לביצוע פאפ.

בקיצר, ההמלצה החדשה אומרת כך:

  • בדיקת פאפ ראשונה בגיל 21
  • בדיקה כל שנתיים עד גיל 30
  • נשים שבמשך 3  בדיקות היו שליליות- מגיל 30 והלאה- כל 3 שנים
  • אין לבצע את הבדיקה בנשים שעברו כריתת הרחם שלא בגלל סרטן
  • אין הגיון בביצוע הבדיקה בנשים בנות 65-70 שהיו שליליות בשלוש בדיקות רציפות או 10 שנים.

אחת הסיבות (חוץ מאשר כסף) לשינוי היא שנמצא כי נשים שעברו פעולות בצוואר הרחם (כמו ביופסיה) נוטות יותר ללידות מוקדמות, וגם כי כל ההתעסקות המיותרת מעלה את רמת החרדה, ולדעת החוקרים הנזק גדול מן התועלת, מה עוד שבבחורות צעירות, יש נטייה למצבים של דיספלזיה DYSPLASIA, (שהיא שינוי טרום סרטני במבנה התא) להסתדר ולהיעלם לבד, ללא התערבות.

ומשפט המפתח בסיום המאמר, המעורר מחשבות שלא אפתח אותן כאן אומר:

גם נשים שחוסנו כנגד HPV צריכות להמשיך ולבצע בדיקות פאפ.

 

ככה זה נעשה

ככה זה נעשה

Cervical Cytology Screening," is published in the December 2009 issue of Obstetrics & Gynecology