• 112: למה אנחנו חולים | שיחות מן הרפואה הסינית, פרק 13

התפיסות הסינית והמערבית ביחס לגורמים להתפתחות מחלות שונות מאוד, מהותית. בלב התפיסה הסינית קיימים מרכיבים מיסטיים, פילוסופיים תרבותיים ורפואיים, ובמרכזה העיקרון של שאיפה להרמוניה, בתוך הפרט, בינו לבין החברה ובינו לבין הטבע.

ספר הרפואה הפנימי של הקיסר הצהוב, Huángdì Nèijīng 黃帝內經, מן המאה הראשונה לפני הספירה, המיוחס לדמות אגדית בשם הקיסר הצהוב Huángdì, (2697 – 2597לפנה"ס) מורכב משני חלקים, כל אחד בן 81 פרקים, והוא מהווה עד היום את הבסיס לרפואה הסינית. החלק הראשון, ספר השאלות הפשוטות, 素問 Suwen  , מדבר על הבסיס התיאורטי ושיטות האבחון. החלק השני, ששמו "הציר השמימי" 靈樞 Língshū מפרט שיטות טיפול ובעיקר אקופונקטורה. נהוג לצטט משפטים מתוך ספרים אלה כאקסיומות המתארות במדויק עקרונות רפואיים., וכך אומר ה  Suwen: "אם צ'י ודם לא מאוזנים- מאה המחלות תתחוללנה". ואילו ה  Lingshu: "כשיין רגוע ויאנג איתן, הנפש רגועה ולא מוטרדת".

Huángdì

מה שמזוהה או קרוי ברפואה המערבית כמחלה, נתפס ברפואה הסינית כמצב של חוסר איזון, כדיסהרמוניה, כיציאה מן המצב ההרמוני בו יש איזון בין כל מרכיבי החיים, כל האנרגיות.
    על כן, כל מה שמפר איזון זה מוגדר כגורם מחלה, או פתוגן (ביוונית: פָּתוֹס pathos=סבל, מחלה, גֶּן=יצירה, הולדה, יחד פָּתוֹגֶּן =מחולל מחלה). בבואנו לזהות את מחולל המחלה, אנחנו מתייחסים למכלול הגורמים המרכיבים את הקיום: היין והיאנג, העולם החיצוני לנו, והעולם הפנימי שלנו. כיוון שכך, נחשבים גורמי מזג אוויר והאקלים כגורמי מחלה, אך גם אורח החיים שלנו, וחיי הרגש שלנו, כל אלה אינם אבסולוטיים. מידת השפעתם תלויה במידת החוסן שלנו וביכולתנו להתנגד להם ולשינוי שהם מחוללים. פרמטר חשוב בעת תהליך האבחנה, הוא הביטוי הפיזי של המצב החולני, ולאו דווקא התנאים בהם המחלה התפתחה, כך, למשל, "התקררות" עשויה להיות חמה או קרה, על פי סימני החולה, ולא על פי תנאי מזג האוויר שגרמו למחלה. באופן הכללי ביותר קיימים 2 מצבי חולי: מחלות עודף, בהם יש חדירה או הצטברות של אנרגיה שלילית, ומצבי חוסר, בהם קיים מחסור באנרגיה מסוימת, הגוררת כשלון תפקודי, שיתבטא בחולי. מחוללי המחלה מחולקים לשלוש קבוצות. מחוללי מחלה חיצוניים, מחוללי מחלה פנימיים, ומחוללי מחלה אחרים.

שלושה מרכיבים בסיסיים פעילים בתהליך המחלה: הגוף, מחולל המחלה ותסמונת הדיסהרמוניה. אלה קשורים זה בזה בצורה הדוקה כל כך עד שאינם ניתנים להפרדה.

מחולל המחלה הוא הגורם המתחיל או המגרה לתחילת המחלה, התסמונת היא הקומפלקס של השינויים הפתולוגיים הפנימיים והסימנים החיצוניים הקשורים בחוסר האיזון הספציפי הנוצר באינטראקציה בין הגוף לסביבה. הגוף הוא הבסיס לקיום הפיסי, הרגשי, השכלי והרוחני של הפרט, והוא מתבסס על שלד אירגוני של חומרים, מסלולי זרימה של אנרגיה (מרידיאנים וכלי דם), איברים, ורקמות.

הגורם הבסיסי הקיים תמיד בעת התפתחות מחלה הוא פגיעה בזרימת וביחסי בין יין ליאנג. אלא שלעתים קרובות הגרת הבעיה חורגת בהרבה מתחום זה, ומתייחסת לפרמטרים רבים אחרים.
    כך, בעת התפתחות "מחלה חיצונית" מתרחשת חדירת מחולל מחלה חיצוני, הקרוי באופן כללי "צ'י רע" Xié Qì 邪氣  ומתרחש קרב בינו לבין ה"צי הנכון" Zhèng qì 正氣, ביטוייו החיצוניים של קרב זה הם חום, צמרמורת, הזעה, ורתיעה מקור. ברוב המקרים מנצח "הצ'י הנכון" והחולה מחלים, אך במקרים מסוימים אין הדבר כך, ואז ייתכנו שתי אפשרויות: באחת- ינצח מחולל המחלה והאדם ימות. אפשרות נוספת, היא שמחולל המחלה יישאר בתוך הגוף, מערכת ההגנה של הגוף תהיה חזקה מספיק כדי למנוע את מות האדם, אך חלשה מכדי לגרש את האויב החוצה, ותתפתח מחלה כרונית.
    גם למצב זה ייתכנו התפתחויות: האדם יכול להיחלש בהדרגה ולמות בסופו של דבר, האדם יכול להתחזק ולהחלים, או שהמחלה תימשך לאורך כל חייו של האדם, ותפגע באיכות חייו, עד יומו האחרון, אולי אפילו בשיבה טובה.

ששת מחוללי המחלה החיצוניים. Xié Qì 六邪氣 Liù הם שישה מצבי או גורמי אקלים טבעיים, שכאשר הם מופיעים בעוצמה מוגזמת, או שהם תוקפים אדם שמערכת החיסון שלו חלשה, או שמופיעים "שלא בזמן המתאים" נוצר חוסר איזון (דיסהרמוניה) לה אנו קוראים מחלה. ואלה הם:
    •    רוח Wind 風 Fēng
    •    קור Cold 寒 Hán
    •    חום הקיץ Summer Heat 暑 Shǔ
    •    לחות Damp 湿 Shī
    •    יובש Dryness 燥 Zào
    •    אש  Fire 火 Huǒ

בנוסף לגורמי המחלה החיצוניים יש גורמים פנימיים:
    אלה שבעת השדים, או שבעת האַ‏פֶ‏קְטִים  Seven affects Qī Qíng 七情, אלה שבעה רגשות הקיימים בחיינו באופן טבעי, אבל, כאשר הם מוגזמים, או קיצוניים, או מופיעים בזמן ה"לא נכון", גם הם, כמו הגורמים החיצוניים, עלולים לגרום למחלות. ואלה הם:
    •    Joy 喜 Xǐ  שמחה
    •    Anger 怒 Nù  כעס/תסכול
    •    Anxiety 憂 Yōu חרדה