5 יצורים שמימיים

5 יצורים שמימיים

 

מרוקאי גרוזיני ופולני נכנסים לבר"… לא, זו לא התחלה של בדיחה גזענית, שעוד מעט תהיה אסורה על פי חוק, אלא דוגמא למה שכולנו עושים כל הזמן: משתמשים בקיצורי דרך או בקודים להעברת מידע. כי במילה אחת גלום עולם שלם של אסוציאציות. אם אכתוב עכשיו "ערס" או "פולניה" כל אחד מכם יראה בעיני רוחו תמונה שלמה. בפסיכולוגיה קוראים לזה טיפולוגיה, הגדרת טיפוסים. אבל הרעיון קיים כמעט בכל תרבות ובהמון שיטות.

 

כשאבא שלי למד רפואה, לפני 60 שנה, הייתה עדיין מקובלת ברפואה הקונבנציונלית, שיטה שמקורה עוד במצרים הקדומה, במסופוטמיה וביוון העתיקה להגדרת ארבעה טיפוסים, על פי ארבעה חומרי יסוד בגוף (הומורים) או ארבעה סוגי אישיות: המלנכולי, בעל המרה השחורה, שהיסוד שלו אדמה, האיבר שדומיננטי אצלו הוא הטחול ועונתו הסתיו, הכולרי,בעל המרה הצהובה, שהיסוד שלו אש, העונה שלו הקיץ והאיבר שלו כיס המרה, הפלגמאטי, בעל הליחה, שהיסוד שלו מים, האיבר שלו הריאות ועונתו החורף, והסאנגוויני בעל הדם, ששייך לאוויר, האיבר שלו הכבד ועונתו האביב, אך יש בו משאר היסודות גם. (מכאן הקללה המקובלת עד היום למישהו אטי ומסורבל: אתה פלגמאט! ) הרעיון קיים אצל ההודים ברפואה האיורוודית, שם יש שלושה טיפוסים: קאַפַּה, ואַטה ופִּיתאַ kapha, vata, pitta . אצל יונג בניתוח שמונת טיפוסי האישיות שלו, שהם, למי שחייב לדעת:

  • Extraverted Sensing
  • Extraverted Intuition
  • Introverted Intuition
  • Extraverted Thinking
  • Introverted Thinking
  • Extraverted Feeling
  • Introverted Feeling

 

וגם אצל הסינים, אבל אצלנו, הסינים, החלוקה היא לחמש. והשיטה נקראת 五行 Wǔxíng. אז במה מדובר? כולם יודעים כבר שיש יין ויאנג, כלומר- שמים וארץ, יום ולילה, חם וקר, קיץ וחורף, או אם תרצו- אש ומים. אבל יודע חקלאי פיקח, שיש גם אביב וסתיו, כלומר- מן החלוקה הראשונית, הדואלית, הבסיסית, של שני מרכיבי המציאות, עברנו בדרך חלוקה ל-3 (שמיים, אדם, אדמה) ועכשיו אנחנו באפשרות נוספת לראיית המציאות: החלוקה לארבע, על פי ארבע העונות: מים, המייצגים את החורף, מקסימום היין, עץ, המייצג את האביב, שלב הצמיחה, המעבר מן החורף לקיץ, אש המייצגת את הקיץ, היאנג בשיאו, ומתכת, המייצגת את הסתיו, עונת המעבר מן הקיץ לחורף. זה דומה למה שקיים כמעט בכל תרבות, אבל אצל הסינים יש מייצג נוסף, הוא האדמה, בה ודרכה מתרחשים כל השינויים ובה החיים מתקיימים. האדמה היא המרכז ועל כן לא ניתן להתעלם ממנה. ולכן היא הופכת להיות האלמנט החמישי (מבחינת העונות היא מייצגת את סוף הקיץ, שזו העונה המתאפיינת בחום ולחות, מה שמכונה במערב "קיץ אינדיאני", או את סופה של כל אחת מארבע העונות). וכך אנחנו מקבלים שיטה נוחה ויעילה לראיית המציאות, הקרויה שיטת חמשת העקרונות, או חמשת היסודות, או חמשת השלבים. שמה מורכב משתי מלים: 五 Wǔ שפירושו 5, בכתב עתיק הוא נכתב: X או .╬, והוא מייצג את המפגש בין הכיוונים השונים או שילוב השפעות השמיים והארץ והמילה Xíng 行 – שפירושה תנועה, תהליך, כיוון, הצלמית מראה צעידה: צעד ברגל שמאל וצעד ברגל ימין, עקב בצד אגודל, ומכאן הביטוי תנועה, צעד, פאזה. לכן ניתן לתרגם את המושג ל-5 התנועות, 5 השלבים/המעברים, מדובר בתהליך חי ודינמי, כמו התנועות או הפרקים ביצירה מוסיקלית. אפשר לנסות ולתאר את 5 היסודות כמצבי תהודה, כ-5 דרכים שונות לתאר אנרגיה. בתפיסה של חמשת האלמנטים בולטת ההתייחסות של הרפואה הסינית לנושא ההרמוניה, ומה שמוגדר במערב כמחלה מוגדר אצלנו כדיסהרמוניה בין היסודות השונים.

 

כל תהליך, פיסי כמו מנטאלי, עובר את חמשת השלבים: רעיון נולד (מים), עולה ומתפתח (עץ), פורח ומלבלב (אש), נושא פרי (אדמה), וקמל ובא אל סופו ע"י הוצאתו לפועל (מתכת), ושוב מתחיל (מים->עץ וכו'). אז יש חמישה אלמנטים:

Wood 木 Mù עץ

Fire 火 Huǒ אש

Earth 土 Tǔ אדמה

Metal 金 Jīn מתכת

Water 水 Shuǐ מים

ויש ביניהם יחסים מאוד ברורים, המוגדרים במספר עקרונות/מעגלים.

יש יחסים נורמליים:

1.    המעגל היוצר/מוליד CREATIVE, GENERATING, PROMOTING

2 . המעגל השולט/מבקר. CONTROLLING.

ויחסים א-נורמליים/פתולוגים:

1.    מעגל השפעת היתר, OVER ACTING.

. 2.    מעגל הפגיעה, INSULTING.

המעגל היוצר,CREATIVE, GENERATING , PROMOTING 生, Shēng. זהו מעגל חוק האם והילד, מעגל צמיחה ויצירה: עץ מזין את האש, אש מניבה אדמה (אפר), אדמה מולידה את המתכת, מתכת מכילה את המים. יתכנו גם פתולוגיות של מעגל ה- Shēng: 1.    כשהאם לא נותנת מספיק לבן (כמו "האם המרעיבה"). 2.    כשהבן לוקח יותר מדי מהאם ומרוקן אותה.

המעגל השולט/מבקר 克/剋, Kè. CONTROLLING. במעגל זה יש בקרה של אלמנט אחד על האחר: עץ שולט/מבקר את האדמה, אדמה את המים, מים את האש, אש את המתכת ומתכת את העץ. הדבר מבטיח איזון בין 5 האלמנטים, הוא קשור בעיקר לאברי ה-.YIN מעגל זה, עם קודמו יוצרים ביחד מערכת בקרה עצמית והם בלתי ניתנים להפרדה מבחינת היחסים בין 5 האלמנטים. בלעדיהם לא יהיו גדילה והתפתחות.

מעגל השפעת היתר, 惩 Chéng  OVERACTING, PUNISHING. השלבים זהים לשלבי מעגל ה--, אך כאן מדובר בפתולוגיה, בבקרה מוגזמת, המחלישה את המבוקר, ומפרה את האיזון בין האלמנטים השונים,כך שבזמן נתון יש עודף, או פעילות יתר של אלמנט מסוים לעומת אחר.

מעגל הפגיעה, 侮, Wǔ INSULTING . זהו מעגל שכיוונו הפוך ממעגל ה- , כך עץ פוגע במתכת, מתכת פוגעת באש, אש פוגעת במים, מים פוגעים באדמה, ואדמה פוגעת בעץ. גם כאן מדובר במצב של חוסר איזון.

חמשת האלמנטים והייחוסים שלהם: למערכת היחוסים של חמשת היסודות חשיבות רבה, כאן נעשים הקשרים רבים בכל הרמות. בהתייחסות ל"הדהור", להמצאות או שידור "באותו תדר" של תופעות, גורמים שונים בטבע ובגוף האדם. חלק מהקשרים אלה קל להבנה מתצפיות קליניות וחלקם לא מובן לנו לחלוטין.

 

יישום ברפואה סינית (פיזיולוגיה ופתולוגיה): הכבד (עץ) הוא האימא של הלב (אש) והבן של הכליות (מים), על פי תפיסה זו חולשה של איבר תשפיע על תפקוד האיבר הבן, ולחילופין "דרישת יתר" של הבן תחליש את האם. מצד שני הכבד (עץ) מבקר את הטחול (אדמה), הלב (אש) מבקר את הריאות (מתכת), הטחול (אדמה) מבקר את הכליות (מים), הריאות (מתכת) מבקרות את הכבד (עץ), והכליות (מים) מבקרות את הלב (אש). המושג בקרה הוא לאו דווקא בעל קונוטציה שלילית אלא יכול להיות גם במובן של תמיכה בתפקוד. במצב של השפעת יתר, נראה פגיעה של איבר מסוים ע"י איבר אחר, כגון פלישת הכבד (עץ) לטחול (אדמה), או "ייבוש" הלחות של הריאות (מתכת) ע"י החום העולה (אש). מצב של פגיעה קשור לעיתים בסטגנציה= עימדון וזרימה לא תקינה, כגון פגיעת הכבד בריאות. פתולוגיות של מעגל האם-בן יתבטאו ע"י אי יכולת איבר האם להזין את הבן (למשל הכבד לא יכול להזין את הלב) או דרישת יתר של הבן מהאם (הכליות דורשות יותר מדי מהראות). כיוון שלכל אלמנט יש שורה ארוכה של הקשרים, שאילת שאלות נכונות עשויה לסייע לנו מאוד באבחנה. באבחנה יש חשיבות לצבע הפנים, ולפעמים לצבע האהוב/שנוא עליו, לטון/צליל הדיבור, לריח הגוף של הפציינט, לרגש השולט בחייו, לטעם המזון האהוב/שנוא עליו, לאיבר בגוף בו קיימת הפתולוגיה. לאיבר החישה המעורב, (לשון-לב, שפתיים-טחול, עיניים-כבד), למזג האוויר/האקלים האהוב/השנוא או בו הופיעה המחלה. כך הטיפול לפי חמשת האלמנטים מכוון לתקן דיסהרמוניות, כגון: חיזוק האם על מנת לחזק את הבן, או "פיזור" הבן שלא יגזול יותר מדי מהאם.

כך גם בעת הטיפול באמצעות צמחי מרפא ותזונה: לכל צמח מרפא מספר תכונות, וההתייחסות למזון היא כמו לצמחי מרפא. כל מזון וכל צמח מרפא משוייך על פי טעמו ליסוד מסוים, ובהתאם לכך תכונותיו הרפואיות: חמוץ מייצר YIN, מוציא חום, עוצר הזעה ושלשול, מר מוציא אש, מתוק מחזק, מאזן, חריף מוציא/מפזר גורמי מחלה, מלוח מנחית (מוריד מטה), מרכך גושים וכו', תכונות אלה רלוונטיות בהמלצות לתזונה נכונה: עודף מזון חמוץ פוגע בכבד, עודף מתוק מחליש את הטחול וכו'. או לחילופין לאכול מזונות מסויימים על מנת לחזר איברים מסוימים. להלן חלק מן ייחוסים של כל אלמנט ואלמנט:

לחצו להגדלה