מי מביניכם, הנמנים על קוראי הנאמנים והאדוקים, זוכרים בוודאי שני פוסטים שזכו לאהדה נרחבת: באחד כתבתי על יתרונותיו הרבים של הקפה, בניגוד למה שהפך למקובל ול"בון טון" ובשני הפלגתי בזכות ה"חיים הטובים" ובין השאר בזכות שתיית יין וריבוי יחסי מין, כדרך להגן, בין השאר, מפני סרטן בלוטת הערמונית. והנה חברו יחדיו אסקלפיוס, אל הרפואה היווני, ו בהאיסאג'יאגורו Bhaiṣajyaguru  भैषज्यगुरु  הבודהה של הרפואה, והביאו אל פתחי מאמר המחבר ומחזק את שני מאמריי אלה:

מסתבר שקפה מגן מפני סרטן הערמונית.

אז ככה: על פי פרסום מאוניברסיטת הרווארד, בעתון הידוע Journal of the National Cancer Institute מתוך נתונים שנאספו מ 47,911 גברים בארה"ב כחלק ממחקר ענק המתנהל תחת השם Health Professionals Follow-up Study, דווחו הנחקרים על צריכת הקפה שלהם כל ארבע שנים בשנים 1986 ועד 2008. בפרק זמן זה אובחנו 5,035 מקרי סרטן הערמונית, וביניהם 642 מקרי מוות. בקרב הגברים שצרכו הכי הרבה קפה (כ-6 ספלים ביום) היו 20% פחות מקרי סרטן הערמונית. עוד עובדה מפתיעה הייתה שלשותי הקפה הכבדים היו 60% פחות סיכוי לפתח את סוגי הסרטן הקטלניים, כך גם לאלה ששתו בין ספל אחד לשלושה ביום היו 30% פחות סיכוי לגדל את סוג הסרטן הקטלני יותר. עוד עובדה מפתיעה היא שלא משנה אם שתו קפה רגיל או קפה נטול קפאין.

JNCI J Natl Cancer Inst (2011) doi: 10.1093/jnci/djr151 First published online: May 17, 2011

עד כאן החדשות הטובות. אלא שכיוון שהם לא נתנו הסבר והדבר היה קצת תמוה בעיניי, המשכתי לחקור, והגעתי לגילויים פחות נעימים. אמנם לא ממש יודעים מה הגורמים לסרטן הערמונית, אבל ברור שיש קשר ישיר לרמות הורמונים. אחת ההוכחות לכך היא שבין הטיפולים המקובלים והידועים למחלה זו מקובל גם מתן הורמונים נשיים. חיפשתי האם יש קשר בין קפה ורמות הורמונים נשיים, דבר שיכול להסביר למה הקפה מגן מפני סרטן הערמונית, וגיליתי שכן: וקודם הקדמה קטנה: קיים מצב הקרוי Estrogen Dominance, בו אין איזון ברמות ההורמונים בגוף, והאסטרוגן, הורמון נשי, (הקיים ברמות נמוכות גם אצל גברים), הוא השליט בגוף. אלא שהסיבות לעליית רמות האסטרוגן הן:

  • השמנה (שומן מייצר אסטרוגן באמצעות האנזים aromatase ההופך טסטוסטרון לאסטרוגן.)
  • הזדקנות (א. כי עם הגיל יש ירידה בייצור הטסטוסטרון, וב. הזדקנות לכשעצמה מביאה להשמנה וחוזר חלילה -ראו סעיף קודם)
  • אסטרוגן מן הסביבה כגון ממוצרי פלסטיק המכילים Bisphenol, (נושא שכבר כתבתי עליו )
  • חומרי ניקוי המכילים Nonylphenol,
  • סבון, דאודורנט, קרם להגנה מפני השמש המכילים Benzophenones)
  • מזונות "אסטרוגנים" כגון ליקריץ (שוש קרח), קוהוש שחור, אשכוליות, אלכוהול, ולטענת חלק מן החוקרים מוצרי סויה.

מה הפתרון? להמנע מכל הנ"ל, קרי-

  • לרזות,
  • להגיע לאותו הסידור של דוריאן גריי (יענו-לא להזדקן)
  • להמנע מכימיקלים בסביבה ובאוכל,
  • ממוצרי קוסמטיקה, ודאודורנטים (אפשר להשתמש בסודה לשתייה במריחה מקומית בבית השחי)
  • להרבות באכילת מזונות ממשפחת המצליבים (ברוקולי, כרוב וכרובית).
  • בקשר לקפה, התיאוריה השלטת אומרת שהקפה משנה את המאזן החומצי- בסיסי גוף לכוון החומצי, דבר המעודד יצירת אסטרוגן. על פי מחקר שהוצג על ידי גוף המתקרא האקדמיה האמריקאית לחקר האנטי-הזדקנות the American Academy of Anti-aging (שקשה לדעת כמה הם רציניים או כיסוי לעסק מסחרי בלבד) נמצא, בקרב 500 נשים, שלאלה שצרכו בין 4 ל-5 ספלים קפה ביום היו רמות אסטרוגן גבוהות ב- 70% ביחס לאלה שצרכו ספל אחד ביום.

עוד עובדה מעניינת היא שהקפאין עובר פרוק בכבד על ידי אנזים בשם ציטוכרום   CYP1A2, האחראי גם למטבוליזם של אסטרוגן, ואני משער שייתכן שצריכת קפה גבוהה "תופסת" את האנזים ועל כן אסטרוגן מתפרק פחות ונשאר יותר בגוף. מסקנות?

אם תרשו לי לצטט את עצמי: שתו קפה, אבל במידה ורק בתנאי שהוא טוב.