עוברים מפהקים ברחם כבר בשבוע 14

עוברים מפהקים ברחם כבר בשבוע 14

במשך שנים לימדו אותנו שפיהוק נועד להזרים חמצן למוח, במצבים בהם יש ריכוז יתר של דו תחמוצת הפחמן. וזה התיישב לנו עם העובדה שמפהקים יותר במצבי עייפות, סמוך לשינה וכשמשעמם.

מסתבר שזה ממש לא נכון. נהפוך-הוא, בזמן פיהוק כמות החמצן המוזרמת למוח נמוכה מאשר בזמן נשימה רגילה. ולפיהוק סיבות אחרות.

מחקרים מראים שפיהוק מפעיל פעילות עצבית באזורים במוח הקשורים ישירות במודעות חברתית ועוררות רגש האמפתיה. האזור האחראי לכך הוא ה Precuneus, הנמצא באונה הצידית (הפריאטלית). לאזור זה תפקיד מרכזי בכל הנוגע לראיית המרחב, למודעות, הכרה, התבוננות עצמית/פנימית (מה שקורה בזמן מדיטציה) ושליפת זכרונות ( episodic memory, visuospatial processing, reflections upon self, consciousness.

ה- Precuneus משופעל גם בין השאר על ידי נשימה מודעת (המוכרת גם כנשימה יוגית או פראנאיאמה Pranayama ) ומדיטציה, הידועים כבעלי השפעה על מודעות המתרגל.

Precuneus

אז מסתבר שגם פיהוק מפעיל אותו אזור, ועל כן הוא יעיל בהפחתת לחץ נפשי, כמו מדיטציה ותרגילי נשימה.

כל הנושא מתקשר לתחום מרתק בחקר המוח והוא מערכת הקרויה Mirror-Neuron System, משהו כמו מערכת מראה נאורונית או מערכת נאורוני -מראה.

וארחיב:

מדובר בתאי עצב (נאורונים) המופעלים ("יורים" אינפורמציה) כאשר בעל חיים מבצע פעולה אך גם כאשר הוא רואה בעל חיים מבצע פעולה, או שומע צלילים המתקשרים לאותה פעילות, גם אם המתבונן רק רואה את השני פועל ואינו מבצע את הפעולה בעצמו.

השערות בקשר לצורך במנגנון זה רבות: התהליך קשור כנראה ללמידה (בעיקר למידה אסוציאטיבית על ידי התבוננות וחיקוי) של פעילויות, המנגנון קשור גם להבנת כוונות של הזולת

(למה הוא מתכוון בפעולה או תנועה מסוימת, או מה הוא מתכוון לעשות), ללימוד והבנת שפה (הן שפה מדוברת והן שפת גוף), תחושת אמפתיה Empathy

ולמודעות עצמית קוגניטיבית self awareness cognitive.

מחקרים רבים נערכו דווקא בנושא האמפתיה, תוך שימוש ב MRI פונקציונלי Functional MRI, אאג Electroencephalography (EEG) ואאג מגנטי Magnetoencephalography (MEG), בכולם נמצא כי אזורים מסוימים במוח פעילים כאשר האדם חווה רגשות מסוימים (כעס, גועל, שמחה, כאב וכו') וגם כאשר הוא רואה או שומע מישהו אחר חווה את אותו רגש, כלומר- מדובר במנגנון מראה עצבי.

בניסוי אחר נמצא כי לאנשים, אשר על פי שאלונים מוגדרים כאמפתים רגשית, יש מנגנון ראי עצבי פיזי חזק יותר, הדבר תומך בטענה שמנגנון המראה קשור לאמפתיה.

תלמידים בכיתה מפהקים לא כי המורה משעמם אלא כי זה מעורר את המוח, זה משפעל את המודעות הכללית והמודעות העצמית, זה מרפה לחצים פיזיים ומנטליים ומעורר את החושים, והופך אותם יותר ALERT.

מסתבר שפרט לשפעול ה Precuneus, פיהוק גם מקרר את המוח ומשפר את המטבוליזם (חילוף החומרים) שלו. אשכרה- כשהמוח מתחמם- פיהוק מקרר אותו.

פיהוק מדבק, לא רק בקרב בני אדם אלא גם אצל כמעט כל בעלי החיים, כולל קופים גדולים וטורפים, בעיקר כאלה הפועלים בלהקה, והסיבה לכך מובנת: לפני תקיפה, צריך שכל בני הלהקה יהיו חדים ומפוקסים, אם זה בקרב חיילים לפני קרב, ואם בקרב זאבים לפני תקיפת קורבן שישמש לארוחה הבאה של הלהקה. פיהוק של כולם יחד מסנכרן את המוחות והגוף שלהם, לפעולה ותזמון מדויקים יותר.

כך גם נצפה כי דגים מפהקים לפני שהם מבצעים שינוי כוון בלהקה.

חומרים רבים,הפעילים במערכת העצבים Neurochemicals משתחררים בעת פיהוק, ביניהם דופאמין Dopamine, המפעיל את האוקסיטוצין Oxytocin, הוא-הוא הורמון האהבה. אלה קשורים בתחושת עונג, זכרון, שליטה רצונית על פעולות גופניות, וויסות טמפרטורת הגוף, מיניות על ביטוייה השונים, ויכולת לפתח אינטימיות וקשרים אישיים.

חומרים אחרים המופרשים הם אצטילכולין, NO, גלוטמאט, GABA, סרוטונין, ACTH, MSH, הורמוני מין ואנדורפינים (מורפיום תוצרת עצמית) Acetylcholine,Nitric Oxide, Glutamate, GABA, serotonin, ACTH, MSH, Sexual Hormones, Endorphins.

פיהוק משפר את היכולות החברתיות שלנו, התקשורת הבינאישית והחמלה כלפי הזולת.

אצל היוונים העתיקים וגם בקרב שבטי המאיה במרכז אמריקה נחשב פיהוק למצב בו נשמת האדם מנסה לצאת מגופו. כיסוי הפה נועד למנוע מן הנפש לצאת.

אצל הנוצרים יש מגרשי שדים ( ראה הסרט  The Exorcist) מצביע פיהוק על יציאת השד (כלומר- שהצליח להם),

הנביא מוחמד אמר שהפיהוק הוא מן השטן ועל כן רצוי להמנע מפיהוק כי אם המפהק יגיד "אה"- השטן יצחק עליו.

אצל הסינים פיהוק הוא סימן לחוסר צ'י (אנרגיית החיים) המתקבלת גם מן האוויר, ופיהוק נועד למלא אותה.

בקיצור- פיהוק זה בריא.

אפשר ללמוד לפהק באופן רצוני, ויש הממליצים לעשות כן באופן קבוע ובעיקר במצבי לחץ, מתח וחרדה, ובמצבים הדורשים ריכוז וחדות מנטלית.

כפי שציינתי בתחילת המאמר- מדיטציה ונשימה יוגית משיגים את אותו אפקט, אז אם אתם לא מפהקים- כדאי לכם לעשות מדיטציה או יוגה.

 

וברוח מה שמתרחש בימים אלה במחוזותינו:

לביבי, חולדאי ולראשי המשטרה:

ביבי, אתה משעמם ולא נותן תשובות, על כן העם יפהק יותר ויותר , אלא שאז יש סיכוי שנלמד מהמשטרה (על ידי חיקוי) את ההתנהגות האלימה והברוטלית שלה, ובהפגנות שתבואנה יפסיקו המפגינים להתנהג כילדים טובים ויתתחילו לחקות את המשטרה, כלומר- להיות אלימים, ללא סיבה.

לא טוב, ביבי, לא טוב, כדאי שתעשה מעשה, פן יהפוך הכבש לזאב.