כשהייתי ילד, בארגנטינה, דברו המבוגרים ביניהם כמובן בספרדית, אבל זו הייתה מתובלת בתוספת מלים ביידיש, עברית במבטא אשכנזי ורוסית. זכר להיסטוריה של כולנו, שכללה הגירה ומעבר בין מדינות, תרבויות, שפות ותפיסות עולם. גם ילידי ארגנטינה (כמו סבתא שלי) דברו כך, בני הדור השני, הורינו, במידה פחותה, ואנחנו, הדור השלישי, כמעט ולא, אבל למרות שלא השתמשנו בהם, הבנו את המושגים. מושג אחד שהיה נלחש מפה לאוזן היה "אויווער – באָטל" (יש לבטא  oyver-botl), שכולם ידעו שהכוונה בו היא לסניליות, זה בדרך כלל הלך כך (בספרדית):

-"פגשתי את פלוני" ME ECONTRÉ CON FULANO

-" איך הוא?" COMO ANDA?

-"הוא כבר אויווער – באָטל" ESTA YA OIVER BOTL

והכל היה מובן.

רק כעבור שנים, אחרי שהגענו לארץ והעברית הפכה להיות השפה שלנו, הבנתי ששתי המלים האלה הן בעצם המושג עוֹבֵר בָּטֵל, שמקורו במשנה (סדר נזיקין ,מסכת אבות, פרק ה, משנה כא למי שחשוב לו), ופירושו "זה שעבר זמנו ואין בו עוד תועלת". הפסוק המלא, שבחלקיו מוכר לרובנו, הוא: "בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים לַמִּקְרָא, בֶּן עֶשֶׂר לַמִּשְׁנָה, בֶּן שְׁלשׁ עֶשְׂרֵה לַמִּצְוֹת, בֶּן חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לַתַּלְמוּד, בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה לַחֻפָּה, בּן עֶשְׂרִים לִרְדּוֹף, בֶּן שְׁלשִׁים לַכֹּחַ, בֶּן אַרְבָּעִים לַבִּינָה, בֶּן חֲמִשִּׁים לָעֵצָה, בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה, בֶּן שִׁבְעִים לַשֵּׂיבָה, בֶּן שְׁמוֹנִים לַגְּבוּרָה, בֶּן תִּשְׁעִים לָשׁוּחַ, בֶּן מֵאָה כְּאִלּוּ מֵת וְעָבַר וּבָטֵל מִן הָעוֹלָם". וכיוון שהמשפט בֶּן שִׁשִּׁים לַזִקְנָה הלחיץ אותי באופן אישי (אני מתקרב לשם), אז הלכתי לבדוק, ומצאתי שבפירוש נאמר "זקן – זה שקנה חכמה" אז נרגעתי, יש לי עוד זמן.

ההקדמה היא כי אני הולך לדבר על סניליות, דמנציה, אלצהיימר או שטיון, תקראו לזה איך שבא לכם, זו המגפה העומדת במקום השביעי ברשימת המחלות הפוגעות באנושות. במאמר שהתפרסם בשנת 2005 בעתון הרפואי החשוב לנצט העריכו את מספר חולי השטיון העולמיים בכ- 24.3 מיליון, כשבכל 7 שניות מתווסף חולה חדש. בשנת 2010 היו בעולם כבר 35.6 מיליון שלקו בזה, וההערכה היא שב 2050 יהיו 115 מיליון, הרוב הוא במדינות המתפתחות, (כרגע הם מהווים "רק" 58% מכלל החולים בעולם, אבל ב 2050 הם יהוו 71% מכלל הלוקים, "בזכות" עליית תוחלת החיים בסין, הודו ומזרח אסיה). הגוף המתקראAlzheimer's Disease International)   ADI) , מפרסם כל שנה את דו"ח האלצהיימר העולמי, ממנו ניתן ללמוד ולקבל נתונים רבים. (הנה הדו"חות ל- 2009, ולשנת 2010).

אני בטוח שאף אחד מקוראי לא יופתע מן העובדה שהמדע (או הרפואה, שהיא,כידוע, לא בדיוק מדע) אינו יודע את הגורם להתפתחות מחלת האלצהיימר. אנחנו יודעים רק מהם הממצאים במוח בנתיחה שלאחר המוות, אז מוצאים פלאקים של חלבון, בשם beta-amyloid במרווחים שבין תאי המוח, ומבנים הקרויים Tangles, שהם משקעי חלבון בשם Tau בתוך תאי העצב. החוקרים מנסים להבין את הקשר בין תופעה זו לבין אלצהיימר. ומשערים, בין השאר, כי חלבונים אלה חוסמים ומפריעים לתקשורת הבין-תאית, ובכך משבשים העברת אינפורמציה בתוך המוח. מישקעים אלה קיימים אמנם בכל אדם ככל שהוא מתבגר, אבל אצל חולי אלצהיימר הם מרובים פי 2 מאשר אצל הבריאים. מהם גורמי הסיכון לחלות באלצהיימר? (שימו לב שיש עוד סוגים ומיני דמנציה, אלצהיימר הוא רק מחלה אחת שהופכת אנשים ל"עובר בטל"

  • גיל: ככל שאדם מבוגר יותר יש לו סיכוי רב יותר לחלות, בגיל 65 חולה באלצהיימר אחד מכל 8 איש. החל מגיל 65 הסיכוי לחלות מכפיל עצמו כל 5 שנים. כך שבגיל 85 כמעט כל אדם שני כבר סנילי.
  • סיפור משפחתי: אנשים שיש להם הורה או אח עם אלצהיימר נמצאים בסיכון פי 2 או 3 לחלות גם, ככל שיש יותר בני משפחה חולים- רבים יותר הסיכויים לכך. הסיבה לכך נעוצה בשני גנים לפחות, אחד, שמו ApoE 4 , המעלה את הסיכוי אבל לא מבטיח את התחלואה, והשני הוא גן "דטרמיניסטי" deterministic gene, נדיר, הקיים בכמה משפחות בעולם, ונוכחותו מבטיחה בוודאות אלצהיימר.
  • אורח חיים, להלן כמה עובדות שידיעתן עשויה לסייע במניעת או עיכוב אלצהיימר:
  • נמצא קשר בין חבלות גולגולת לסיכון לפתח אלצהיימר, לכן חבישת קסדה וחגירת חגורת בטיחות, והמנעות מפעילויות הכרוכות בנפילה וחבלות גולגולת הם מרכיבי באורח החיים שניתן לשלוט עליהם ובכך לצמצם את הסכנה.
  • פעילות גופנית מגנה מפני אלצהיימר על ידי הורדת עומס העמילואיד.
  • תזונה בריאה ומאוזנת מגנה מפני אלצהיימר.
  • המנעות מעישון כנ"ל.
  • פעילות חברתית (אינטראקציות חברתיות) מסייעת בכך,  אנשים שיש להם חברים, גם אם הקשר הוא טלפוני או דרך האינטרנט, חולים פחות.
  • פעילות אינטלקטואלית: לימוד, קריאה, פתירת חידות/תשבצים/בעיות, כל עיסוק המצריך עיסוק מנטלי מגן מפני אלצהיימר (כבר עכשיו תדאגו לכם להובי).
  • שמירה על הלב. נמצא כי אנשים שאינם חולי לב וכלי דם חולים פחות באלצהיימר ובסוגי דמנציה אחרים.
  • מחקר שפורסם עוד ב 2007 טוען שאלצהיימר הוא בעצם "סוג של סוכרת", בו יש הפרעה בקולטני האינסולין, ועל כן, כל הפעולות הננקטות למניעת סוכרת ושמירה על שליטתה אמורות להיות טובות גם באלצהיימר.
  • ויטמין D, עליו כתבתי לא מעט כבר מסתבר כחיוני לשמירת תפקודים קוגניטיביים תקינים.
  • כורכומין  החומר הפעיל בכורכום מונע שקיעת עמילואיד ומפרק פלאקים., לכן תאכלו כורכום, או קחו כדורי כורכום, תבלין זה, הידוע בהיותו אנטי-דלקתי רב עוצמה, מעכב או מונע אלצהיימר. ומשפר תפקוד מנטלי.
  • צריכת שמן קיק, שמסתבר שהוא מגן על מערכת העצבים.
  • צמצום הצריכה בשמנים עשירים באומגה 6, שכנראה מעלה את הסיכון של אלצהיימר, עובדה עליה כבר כתבתי בעבר, והמתקשרת לבעיות נוספות הנובעות מיחס לא נכון בין אומגה 3 לאומגה 6 במזון, בעיה הידועה כ"פרדוקס הישראלי".
  • החל משנות ה-60 של המאה הקודמת מתפרסמים מאמרים המקשרים בין בישול בכלים מאלומיניום ואחסון מזון בכלים אלה לבין שכיחות אלצהיימר, ולפחות במקרה אחד נמצא קשר ישיר לכך.
  • הזכרתי כבר בעבר את הקשר בין רמות ויטמין 12B נמוכות וניוון המוח.
  • על פי הנאורולוג פרופסור ליף סלפורד  Professor Leif Salford, מאוניברסיטת לונד בשבדיה (הייתי שם, עיר משעממת להחריד), שימוש בטלפון סלולרי גורם לא רק לסרטן המוח אלא כנראה גם לאלצהיימר.
  • סדרה של מחקרים הראו קשר הדוק בין סוכרת, רמות אינסולין ואלצהיימר (היו שאפילו השתעשעו עם הרעיון של "סוכרת מסוג 3 ", שקשורה לעמידות לאיסולין), מסקנת כולם היא ששמירה על משקל גוף תקין, תזונה מאוזנת, עם מיעוט סוכר ומדד גליקמי נמוך, ופעילות גופנית, מסייעים למניעת אלצהיימר.
  • לאחרונה מתרוצצים מיילים המספרים שחמאת/שמן קוקוס הינה תרופת למחלה, אלא אף משפרת ומחזירה לאחור במצבים בהם המחלה כבר קיימת, הסיבה לכך היא כנראה שבשמן/חמאת קוקוס יש רמה גבוהה של טריגליצרידים בעלי שרשרת באורך בינוני medium chain triglycerides (MCT) (הנה עוד חומר וסרטים על העניין למעוניינים) , לכן, השתמשו בשמן קוקוס, כי לפחות לפי רופאה אחת- זה ריפא את האלצהיימר של בעלה (ראו את הראיון איתה בתוכנית טלביזיה).
  • יתר לחץ דם, כשהערכים הסיסטוליים (זב הערך הגבוה מבין שני הערכים) הוא יותר מ-20 מ"מ כספית מעל הנורמה- מסכן בנזק לרקמת המוח. (הרקמה הלבנה) תשמרו על לחץ דם של לא יותר מ-140 סיסטולי.
  • זו לא אגדה, הצמח גינקו בילובה כנראה באמת עוזר להפחתה באובדן הזכרון ובמניעת אלצהיימר.
  • תלמדו (ודברו) עוד שפה, על פי מחקר מקנדה, אנשים שהם בילינגואל BILINGUAL, כלומר דוברי 2 שפות, דוחים התפתחות דמנציה, כי השימוש בשתי השפות מפתח מסלולים נוספים במוח, שמשמרים קוגניציה.
  • ממצא מעניין בחולי אלצהיימר הוא רמות גבוהות של phospholipid hydroperoxides (PLOOH) בכדוריות הדם האדומות, מחקר מן British Journal of Nutrition מגלה שצריכת אנטי-אוקסידנט רב עוצמה בשם astaxanthin, מוריד את רמת ה PLOOH בדם ב40%-50%, מאיפה משיגים את החומר הזה? מאצות, דגים ופירות ים הניזונים מאצות, עוד אנטיאוקסידנט רב עוצמה שעוזר להלחם באלצהיימר הוא חומצה אלפא-ליפואית Alpha-lipoic acid ( (ALA הנמצאת כמעט בכל מזון, אך ברמות גבוהות יותר בכליות, לב, כבד, תרד, ברוקולי ומיצוי שמרים (כגון שמרי בירה ו-MARMITE).

יש עוד מלא מחקרים והצהרות, אבל אני מפסיק, כי זה כבר הופך למעיק…

תיהיו בריאים, ותהנו כמה שיותר מהחיים.