לפניכם סדרת כתובת שלי על רפואה סינית באתר NRG.

לנוחותכם היא מתפרסמת גם אצלי, כאן.

פרק I

לפני שנים מספר צעדתי בשדרות רוטשילד בתל אביב כשבני נוי יושב על כתפיי. חזרנו הביתה מהגן, וכהרגלנו ניהלנו שיחה. הוא למעלה, מתופף לי על הראש ומכסה לי את העיניים, ואני למטה, צועד ונושא אותו. בסביבות פינת נחמני אמר לי פתאום: "אבא, אתה יודע, רוח זה עצים". אמנם הבנתי למה הוא מתכוון אבל הייתי חייב לוודא, ועל כן שאלתי מדוע הוא אומר זאת.

הוא ענה את התשובה המתבקשת: "איך אני יודע שיש רוח? כי העצים זזים".

השיחה הזאת ממצה את הרפואה הסינית, ובשיחות הבאות אנסה להבהיר לכם למה.

אין לי כוונה להפוך אתכם למטפלים, אבל אני רוצה להעביר לכם רוח, עולם, צורת חשיבה, שפה. ואני מקווה שבזכות זה תראו את הרפואה הסינית כפי שאני, ואתי כמה אלפי מטפלים בארץ ולא מעט מיליונים בעולם – רואים אותה: לא כשיגעון של כמה מוזרים, אלא כאופציה שרירה וקיימת, שונה ממה שלימדו אתכם והציגו לכם כמציאות היחידה האפשרית.

שמי ראובן ברק. אני רופא מדיציני, למדתי רפואה באוניברסיטה העברית בירושלים ובהדסה עין כרם, והחל מתום לימודיי ב-1982 ועד 1992 עסקתי בכירורגיה. עם הזמן התוועדתי לפילוסופיות מן המזרח ובעקבותיהן גיליתי שקיימת רפואה סינית, ואז למדתי אותה. ב-1992 נטשתי את הרפואה המערבית ועברתי לעסוק ברפואה סינית בלבד, אותה גם לימדתי במשך שנים מספר.

מעכשיו אנסה להעביר לכם קצת מן הידע הזה. חלק מהטקסטים יהיו יותר אינפורמטיביים כדי להעביר לכם את היסודות, אז אני מתנצל מראש.

האדם והיקום כרצף אנרגטי אחד

הרפואה הסינית המסורתית, Traditional Chinese Medicine או בקיצור TCM ובסינית מודרנית 中医, היא שיטה רפואית שלמה (WHOLE), הכוללת את כל המרכיבים הנדרשים להגדרתה ככזו: יש בה הגדרה מדויקת של אנטומיה, פיסיולוגיה, פתולוגיה ושיטות טיפול ייחודיות. כל אלה יחד מעמידים אותה כתפיסה שלמה העומדת בפני עצמה, ומתקיימת ברציפות מזה יותר מ-5000 שנים.

אמנם שיטה זו היא מרכזית לתרבויות ולעמים רבים ברחבי המזרח הרחוק כולו, אך במערב היא נתפסת כחלק משיטות הרפואה האלטרנטיבית, או המשלימה. זהו מושג שהוטבע על ידי הממסד הרפואי המערבי, כדי לשמר את מעמדו וכוחו ולמנוע משיטות אלה מלהתבסס ולרכוש לעצמן מעמד לגיטימי בקרב הציבור.

לרפואה הסינית מספר כלים טיפוליים:

• טווינא (שפירושה "דחיפה ומשיכה") שהיא שיטת עיסוי Tui na 推拿

• דיקור באמצעות מחטים (אקופונקטורה) 针灸, חימום על ידי שריפת תערובות צמחי מרפא (מוקסה) Moxibustion) 針灸) וכוסות רוח Cupping 拔罐.

• מתן צמחי מרפא Herbal Medicine 中药

• טיפול על ידי תזונה 食 疗

• תרגילי צ'יגונג Qigong 氣功 שהיא מניפולציה של אנרגיות, תרגילי מניפולציה

של הנשימה 呼吸 ומדיטציה 冥想 שהיא מניפולציה של המיינד.

• טאיצ'יצ'ואן T'ai Chi Ch'uan 太極拳 ואמנויות לחימה אחרות.

• פנג שוי שפירושו רוח ומים Feng shui 风水 – שהוא סידור סביבת החיים.

• אסטרולוגיה סינית 中国历法 שהיא הבנת השפעת הקוסמוס על האדם.

הרפואה הסינית מתבססת על למידה דקדקנית של היקום, הטבע וגוף האדם, והיא מזהה את הדמיון ביניהם. למרות קיומה הרצוף והמתמשך במשך אלפי שנים, היא לא שוקטת על שמריה, אלא מתחדשת ומתפתחת כל הזמן בזכות מחקרים רבים המתנהלים במזרח כמו במערב, תוך הסקת מסקנות והרחבת מתמדת של הידע הקיים. בסין מתנהלים בתי חולים רבים בהם שתי השיטות הרפואיות, הסינית והמערבית, נגישות וניתנות למטופלים על פי בחירה.

מתוך התפיסה הבסיסית, הרואה את הפרט ואת היקום כרצף אנרגטי אחד, אין הרפואה הסינית יכולה להפריד בין מרכיביו השונים של השלם, ולראות בעיה מסוימת כמנותקת מהסביבה.

כך, מצבו הבריאותי של האדם תלוי ומושפע מסביבתו הפיזית, הרגשית והרוחנית. החוץ תלוי בפנים ומושפע ממנו, והפנים תלוי בחוץ ומושפע ממנו. וכך האדם מן הטבע והטבע מן האדם, הגוף (החומר) מן הנפש והנפש מן החומר.

בריאות היא יותר מהיעדר מחלות על פי ספר הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב (הנייג'ינג סווון, מסביבות 2500 לפנה"ס), אחד הטקסטים הקדומים של הרפואה הסינית, התפיסה הסינית את האדם אומרת שאנו בנויים משלושה סוגי אנרגיה, או כוחות: כוחות השמיים, שהם ההיבטים הרוחניים, הגבוהים שבנו; אנרגיית האדמה, שהיא הכוחות הגשמיים; ואנרגיית האדם, שהיא תוצאת שילוב שני כוחות אלה בתוכנו. כל אדם, אופיו, תכונותיו הנפשיות, הרוחניות, המנטליות, הרגשיות, הגופניות, חוסנו, חולשותיו וצרכיו – הוא תוצאת השילוב המיוחד רק לו של כוחות השמיים וכוחות האדמה בתוכו.

אדם שבו דומיננטיים כוחות האדמה יהיה חומרי וחומרני, ויעדיף את העיסוק בחומר ובצורכי הגוף. אדם שהכוחות השמימיים בו דומיננטיים נוטה להיות אוורירי, רוחני, לעתים "לא מחובר לאדמה". השאיפה היא לאיזון, ליחסים נכונים והרמוניים בין השמיים והארץ בתוכנו.

מתוך כך, ומתוך עולם המושגים עליו מושתתת ראיית המציאות של הרפואה הסינית, אין אנו מדברים על מחלות, אלא על מצבי חוסר איזון, הבאים לידי ביטוי בסימנים, בסימפטומים ובתלונות המטופל. האבחנה ברפואה הסינית מכוונת לזיהוי חוסר האיזון הספציפי של האדם. לאחר שחוסר האיזון זוהה חותרת רפואה זו לאיזונו מחדש, באמצעות הכלים השונים העומדים לרשות המטפל.

הרפואה הסינית מייחסת משקל מרכזי לניהול אורח חיים נכון ומאוזן, כשהמטרה הראשונית היא למנוע התפתחות מחלות טרם התרחשותן מתוך הבנה כי בריאות היא יותר מהיעדר מחלות.

על כן, השאיפה היא לסייע לאדם להשיג חיוניות ואושר ולא רק להינצל ממחלות. ועל כך נאמר ב"קיסר הצהוב": "להמתין להתפרצות מחלה לפני ריפויה, לתת למחלה להתגלות לפני מניעתה, הרי זה כמו לחכות לצמא לפני חפירת הבאר, להמתין לקרב לפני ייצור כלי הנשק – האין זה מאוחר מדי?".

הבסיס הפילוסופי של הרפואה הסינית זהה לחשיבה עליה מושתתות תפישות עולם מרכזיות במזרח: הדאואיזם, הבודהיזם והקונפוציוניזם המאוחר, המשקפות את התפיסה הבסיסית האומרת כי חייו ומעשיו של האדם נמצאים ביחס הדוק ואינטימי עם הסביבה, בכל הרמות.

הספרות הרפואית הסינית מתקיימת ברציפות החל מאותו ספר המיוחס לקיסר חואנג די, המכונה הקיסר הצהוב (2698 לפנה"ס עד 2599 לפנה"ס), וקרוי, באורח לא מפתיע, "ספר הרפואה הפנימי של הקיסר הצהוב", ממנו ציטטתי למעלה. קיימים זרמים, אסכולות ושיטות שונות בתוך הרפואה הסינית. השיטה הנפוצה ביותר, הן בסין והן במערב היא תוצאה של ארגון ורפורמות שהתרחשו בסין הקומוניסטית אחרי 1950, וזו השיטה הקרויה היום TCM, רפואה סינית מסורתית.

ברפואה הסינית המסורתית מתנהלת מערכת לוגית של כללי טבע התקפים הן ליקום והן לאדם, תוך זהות בחוקיות של המערכות השונות. מה שנכון לעולם נכון למדינה, לאדם ולאיברים השונים באדם. מתוך הכרת החוקים התקפים ברמות וברבדים השונים, יכול הרופא לזהות חוסר איזון מסוים ובתהליך הסקת מסקנות לוגי לזהות את הגורם לחוסר האיזון = המחלה, ולתקנו, קרי – לאזן אותו מחדש.

שיטת האבחון של הרפואה הסינית כוללת מספר כלים:

• התבוננות, בעיקר בלשון, אך גם בפני המטופל, עיניו, שיערו, היציבה, וכמעט בכל פרט בגופו.

• האזנה לקול ולנשימה והרחת ריחות הגוף השונים.

• תשאול נרחב על הרגלי חיים, הרקע המשפחתי, הרפואי והאישי, חיי הרגש ועוד.

• מגע, בעיקר בדיקת הדופק אך גם מישוש הבטן ואיברים נוספים על פי הצורך.

בשיחה הבאה נתחיל לדבר על היסודות השונים עליהם הרפואה הסינית מושתתת.