פרק IX בסדרת הכתבות שלי על רפואה סינית באתר  NRG"שיחות מהרפואה הסינית"

 

בגרסה הקולנועית החדשה של אליס בארץ הפלאות מתנהלת שיחה בין הכובען המשוגע לאליס. יש לה, אמנם, מקור ייחוס בספר המקורי של לואיס קרול, אבל היא חורגת ממנו בהרבה. וזה הולך בערך ככה:
הכובען המשוגע: "פעם היית הרבה יותר. היית הרבה יותר אליס בפעם האחרונה בה נפגשנו, איבדת את ההרבה שלך".

Mad Hatter: “You used to be much muchier before. Yes you were much more Alice the last time we met. You have lost your muchness
מסיבת התה

מסיבת התה

מאז שעלה הסרט על המסכים, הספיקו ברחבי העולם כאלה המתעניינים בתורות המזרח להתייחס לאמירה זו של הכובען כרמז למושג הבודהיסטי Tathātā तथाता או Dharmatā, המתורגם בדרך כלל כ"כּכוּת" Suchness), או Thusness, שזה בערך "המציאות כפי שהיא"). זהו מושג מרכזי בזן בודהיזם ובבודהיזם הטיבטי, המתייחס להכרה בטבע האמיתי של המציאות בכל רגע נתון, במהות הפנימית של הדברים ללא שיפוט ערכי. בטקסטים קדומים נתפסת היכולת לראות כך את המציאות כאחד ההיבטים של ההארה, כלומר – מאיכויותיו של הבודהה. במערב קיים זרם פילוסופי שמקורותיו עוד באפלטון. הוא מכונה "מהותנות (essentialism), "ועוסק בראיית המציאות. טענתו הבסיסית של הזרם הזה היא כי תכונות מסוימות של גוף (אדם, קבוצה או רעיון) מהוות את מהותו, את מרכיביו האינהרנטיים, ואינן נובעות מגורמים חיצוניים. או כפי שאמרה בזמנו תלמידה שלי: "זוהי הסוּסיוּת של הסוּס". המקור לכך הוא במילה essence (בלטינית: essential), שמקורה במילה esse – להיות, הבאה מניסיון לתרגם ביטוי שקבע אריסטו, ופירושו ביוונית בערך "מהו הדבר הנדרש לדבר כדי שיהיה" (to ti ēn einai – tó τι έν είναι) –  what it is for a thing to be – כלומר, שוב, מהי מהותו של דבר. הרעיון מופיע כמעט בכל היבט: בפילוסופיה של האמנות, בפסיכולוגיה, בסוציולוגיה, בביולוגיה ואף בפוליטיקה של תרבויות שונות.
 

הקדמה מַלְאָה זו באה, כמובן, להגיד לכם שגם אצל הסינים יש משהו דומה, והוא המושג החשוב ג'ינג (Jīng 精) , שמקובל לתרגם אותו לאנגלית גם כ-essence ובעברית "תמצית". אבל עולה בדעתי שהמושג "מהות" מסביר אותו אולי קצת יותר.

 

אז קודם הכתב. 精 בסינית מצביע על דבר שהוא תוצר של זיקוק, של העדנה. תמצית מזוקקת שמקורה בחומר יסוד גס יותר, רמז לכך שזהו חומר יקר ערך, איכותי, שיש לשמור עליו; זהו הדבר הבלתי אישי שבסביבתנו, שברגע שאנו לוקחים אותו הופך לחלק מאיתנו, כמו תפוח, שברגע אכילתו הופך להיות חלק מאיתנו. משהו לא אישי, השייך ל"מאגר הכללי", דבר שאנו לוקחים על מנת לבנות את עצמנו. זוהי גם טריות האוכל, ההנאה שבהאזנה למוזיקה, החיוניות שבדברים האיכות הפנימית של הדבר, או האדם. ומוזר ככל שזה יישמע,  גם זה סוג של אנרגיה, שהיא יין יחסית לצ'י אך יאנג יחסית לדם. אלא שכמו כל דבר ברפואה הסינית, יש לג'ינג אספקט יין ואספקט יאנג. האספקט היאנגי הוא המקביל לאספקט היאנג של צ'י הכליות, או לצ'י המקורי (YUAN QI), והוא אחראי יותר לפעילויות יאנגיות: חימום, שפעול, הנעה והתמרה בהקשר של יצירת דם, צ'י ונוזלי גוף, ובתהליכי צמיחה, התפתחות ורבייה. האספקט הייני מספק את הבסיס החומרי לפעילויות הנ"ל, ושניהם משלימים זה את זה ובלתי ניתנים להפרדה. ג'ינג מופיע בספרות הרפואה הסינית בשלוש צורות או היבטים:

 

Qián Tiān Zhì Jīng  PRE HEAVEN JĪNG  前天质精

ג'ינג השמיים הקדומים הוא תוצאת מפגש התמצית של הורינו בזמן ההפריה. זהו מעין מטען גנטי, תורשה, הוא מקור האנרגיה של העובר ברחם אמו. רמתו ואיכותו בזמן הלידה ייקבעו את מצב ומבנה גופנו. מרגע הלידה הוא מתחיל להתכלות וקצב התכלותו תלוי באורח חיינו. לא ניתן להוסיף עליו, אבל ניהול אורח חיים נכון ובריא משמר אותו. כשהוא פוחת מופיעים סימני הזדקנות, החיוניות והפוריות יורדים, וכשהוא נגמר מסתיימים עמו החיים.  לא ניתן להוסיף לו אלא רק להפחית ממנו, אך ניתן לנסות ולשמר אותו ככל שניתן, ולהשפיע על איכותו, זאת ניתן לעשות ע"י שמירה על אורח חיים מאוזן, עבודה-מנוחה, חיי מין במידה, דיאטה נכונה ומאוזנת, ובעזרת תרגול טאי צ'י太極拳 TàiJíQuán  וצ'י קונג   Qigong 氣功

 

Hòu Tiān Zhì Jīng POST- HEAVEN JĪNG  后天质精

ג'ינג השמיים המאוחרים הוא האיכות הנרכשת המתקבלת מן הסביבה, מן המזון ומן האוויר – ובמידה לא פחותה גם מחיי הרגש והרוח שלנו. ככל שנזקק ונקבל ממנו יותר, כך נשתמש פחות בג'ינג השמיים הקדומים, מה שייטיב עם מידת הבריאות שלנו ויאריך את חיינו. זהו סך האיכויות, התמציות, המזוקקים מן המזונות (פיזיים ורוחניים) הם ה-POST HEAVEN JĪNG, וכיוון שהקיבה והטחול קשורים כל כך לתהליך ההתמרה של המזון, הרי שג'ינג השמיים המאוחרים קשור בעיקר אליהם, אין זה סוג נפרד של ג'ינג, אלא דרך לתאר את איכות תוצרי מערכת העיכול.

 

Jīng 肾精 Shèn KIDNEY JĪNG

סך שני הקודמים הוא ג'ינג הכליות: אנרגיה חומרית סמיכה יחסית, שחלקה מולדת וחלקה נרכשת. הוא נאגר בכליות וזורם בשמונה מרידיאנים מיוחדים. ג'ינג הכליות משפיע על צמיחה פיזית, על גדילה והתפתחות נכונה בילדות, על הבשלות המינית והפוריות. ממנו נגזרים כושר ההתעברות באישה ואיכות הזרע בגבר, מהלך ההיריון – ולמעשה התפתחות כולה במחזור החיים של האנושות.
בין השאר משפיע על:
1.    צמיחה, גדילה.
2.    בשלות מינית.
3.    פוריות.
4.    כושר התעברות.
5.    הריון

 

כאמור, ג'ינג הוא חומר היסוד היוצר את הבסיס לגדילה, לצמיחה ולהתפתחות – על כל מה שקשור לדור ההמשך. הוא מפקח על צמיחת העצמות, השיניים, השיער, על ההתפתחות השכלית, הבגרות המינית, האון המיני, ליצירת הזרע ולכך שיתקיימו הפריה והיריון תקינים. הוא פוחת עם השנים ועמו חלה ירידה טבעית באנרגיה המינית ובפוריות. הוא משתנה במחזורים של שנים: בגבר מיוחס לו מחזור של 8 שנים ובאשה מחזור של 7 שנים. ג'ינג יותר חומרי מצ'י,  PRE & POSTANAL JĪNGמפעילים את יצירת ה-צ'י, ואילו צ'י מפעיל את יצירת הPOSTANAL JĪNG ממזון ומשקה, קיים קשר הדוק בין  צ'י הכליות לבין JĪNG הכליות, WEI QI והאספקט היאנג של JĪNG שניהם בעלי תנועה, מחממים ומפעילים, ל-YING QI ולאספקט היין של JĪNG תפקיד של הזנה.

 

תפקידי ה-JĪNG
1.    צמיחה, רבייה, והתפתחות.

JĪNG הוא חומר היסוד היוצר את הבסיס לגדילה, צמיחה, התפתחות, כל מה שקשור לדור ההמשך, הוא מפקח על צמיחת העצמות, שיניים, שיער, התפתחות שכלית, בגרות מינית, און מיני, יצירת הזרע, LIBIDO, פוריות וכו'. JĪNG ערב לכך שיתקיימו הפרייה והריון תקינים, הוא פוחת עם השנים ועמו חלה ירידה טבעית באנרגיה המינית ופוריות. הוא זורם במחזורים של שנים: בגבר מחזור של 8 שנים, ובאשה מחזור של 7 שנים. בחוסר JĪNG תהינה בעיות צמיחה והתפתחות בילדים, הפלות חוזרות, נשירת שיניים ושיער מוקדמת, ושיבה מוקדמת. האספקט היין של JĪNG מספק את התשתית לפעילויות אלה, והאספקט היאנג משפעל אותן.

2.    הבסיס ל- צ'י הכליות.

קיים קשר עמוק בין האנרגיות השונות של ה-הכליות: הכליות יאנג, הכליות יין, JĪNG,  צ'י הכליות. JĪNG הוא נוזלי במהותו, ניתן לראתו כשייך להכליות יין, הוא גם הבסיס החומרי באמצעותו יותר ההכליות יין, בעזרת פעולת החימום של ההכליות יאנג את ה צ'י הכליות. הכליות מדומות לקדרה ענקית מלאה במים, האש שמתחתיה מסופקת ע"י הכליות יאנג ואש שער החיים, הMING MEN. המים שבקדרה הם הJĪNG, והאדים הנפלטים הם ה צ'י הכליות. JĪNG נחוץ לשם התמרת הכליות יין ל צ'י הכליות בעזרת תהליך החימום של הכליות יאנג. בחוסר JĪNG יש ירידה באיכות הפעילות המינית, קרי לילה, ברכיים חלשות, TINNITUS וירידה בכושר השמיעה.
3.    יוצר את המח.

המח בתפיסה הסינית שונה מהמח בתפיסה המערבית, JĪNG יוצר את המח, היוצר את מח העצמות, הממלא את חוט השדרה ואת המח. בתפיסה הסינית המח הוא חומר יסוד ממנו נוצרים מח העצמות, חוט השדרה והמח עצמו, המכונה THE SEA OF MARROW. מכאן חשיבותו של ה-JĪNG לבריאות העצמות, ע"ש והמח, חולשת JĪNG תתבטא בבעיות ריכוז, זכרון, סחרחורת, ותחושת ריקנות בראש. TINNITUS.

4.    אחראי לחוסן הגופני.

JĪNG קובע את חוסננו, את העמידות שלנו בפני מחלות. ה WEI QI האחראי להגנה שואב את כוחו ושורשו נמצא בJĪNG, חוסר JĪNG יביא לנטייה לחלות, התקררויות, אלרגיות וכו'. JĪNG וצ'י הם היסוד לקיומה של הSHEN, הרוח, שלושת אלה: JĪNG, צ'י, SHEN מכונים "שלושת האוצרות", או PERSON AND EARTH, HEAVEN הם היסוד הפיזי והנפשי של האדם. הם גם מייצגים שלושה מצבי צבירה שונים של אנרגיה, ביניהם JĪNG הוא החומרי ביותר וSHEN ה"אנטי חומרי ביותר", צ'י נע ביניהם. SHEN זקוק לJĪNG וצ'י בריאים על מנת להיות בריא אף הוא. (MENTE SANA IN CORPORE SANO), יחסי הגומלין בין שלושת האוצרות מוכרים לנו מן היחס בין שלושה סוגי האנרגיה:

שמיים    לב    SHEN
אדם    טחול/קיבה    QI
אדמה    כליות    JĪNG

 

JĪNG מצביע יותר על הקונסטיטוציה המולדת.
צ'י מצביע יותר על המצב האנרגטי היום-יומי.
SHEN מצביע יותר על המצב הנפשי-רוחני.
מעניין שכפי שקיים הצרוף QI-XUE כך קיים הביטוי JĪNG-SHEN, המצביע על הקשר ההדוק בין שני החומרים.

 

ניתן ללמוד על מצב ה-JĪNG (חלקית לפחות) ע"י תשאול מפורט על מצב ההורים, מחלות ילדות, בעת לקיחת הדופק, בדיקת לשון, מהתבוננות בחולה (אם יש לו ברק בעיניים). חולשת ג'ינג תתבטא בפיגור או אטיות בהתפתחות בילדים, נטייה להפלות חוזרות, נשירת שיניים ושיער מוקדמות וכן הופעת שיבה מוקדמת. האספקט הייני של ג'ינג מספק את התשתית לפעילויות אלה, והאספקט היאנגי משפעל אותן. היבט מעניין של הג'ינג הוא הזיקה בינו לבין התפתחות מנטלית: בתפיסה הסינית הג'ינג יוצר את המוח, היוצר את מח העצמות, הממלא את חוט השדרה ואת הגולגולת. המוח הוא חומר יסוד. ממנו נוצרים מח העצם, חוט השדרה והמוח עצמו, המכונה "ים מוח העצמות". על כן, חולשת ג'ינג עלולה להיות הסיבה לפיגור שכלי מולד, לאטיות בהתפתחות ילדים, לבעיות ריכוז, לזיכרון חלש, לסחרחורות ולתחושת ריקנות בראש. הג'ינג קובע גם את מידת החוסן שלנו, את העמידות בפני מחלות. הצ'י המגן (WEI QI), האחראי להגנה שואב ממנו את כוחו ושורשו נמצא בג'ינג. חוסר ג'ינג יביא לנטייה לחלות, להתקררויות תכופות ולאלרגיות. ג'ינג וצ'י הם היסודות לקיומה של הנפש – שֵן (SHEN). ואילו  ג'ינג, צ'י ונפש, מכונים "שלושת האוצרות", ומהווים את היסוד הפיזי והנפשי של האדם. הם גם מייצגים שלושה מצבים שונים של אנרגיה: ג'ינג הוא החומרי ביותר, הנפש נחשבת לאנטי חומר המובהק ביותר, והצ'י נע בתווך.

 

ועכשיו משהו מעניין: בשנת 1931 גילה ביוכימאי גרמני (שהפך בהמשך חבר המפלגה הנאצית) בשם ד"ר אדולף בוטרנאנדט בגוף האדם את החומר -Dehydroepiandrosterone  -5  או בקיצור -DHEA, 5 המוגדר כפרו-הורמון, מה שהעניק לו בהמשך פרס נובל לכימיה (אותו הוא קיבל רק כעבור 20 שנה, לאחר ש"טוהר" מחברותו במפלגה הנאצית). ורק כעבור 20 שנה, ב- 1954, זוהתה בלוטת יותרת הכליה כמקור לחומר זה. היה צורך במחקרים רבים וממושכים, כדי שבשנות ה-90 יוכלו לקבוע בוודאות את תפקידיו בגוף האדם, ואלה הם: ממנו מפיק גופנו את הורמוני המין; רמתו קובעת את מידת הפוריות שלנו, עם הגיל הוא יורד וכך גם הפוריות; הוא מעלה את צפיפות העצם, משפר את הזיכרון ואנטי דכאוני; רמה גבוהה שלו בדם מאריכה חיים ומונעת התפתחותם של סוגי סרטן מסוימים; הוא מונע תופעות גיל מעבר, מיוחסת לו פעילות אנטי-ויראלית ורמה גבוהה שלו מונעת התפתחות מחלות זיהומיות.  אצל חולי איידס, למשל, נמצא שהוא נמוך במיוחד; הוא מסייע בוויסות סוכרים ושומנים בדם ובכך מסייע להפחתת השמנה, ומגן מפני טרשת עורקים; בקרב נשים מבוגרות שקבלו אותו במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית היה אחוז גבוה יותר של הריונות. במלים אחרות: DHEA הוא "הורמון נעורים", ובשנות ה-90 הפך לסם הנעורים של העשירים, שצרכו אותו כחומר "אנטיאג'ינג".

 

אני לא אומר שלרפואה הסינית יש את כל התשובות, אבל שימו לב: תכונותיו של הDHEA תוארו בדיוק מדהים על ידי הרפואה הסינית לפני אלפי שנים, וגם המקום בגוף ממנו הוא בא. רק קראו לו ג'ינג, ואמרו שהוא אנרגיה.

הפילוסוף

הפילוסוף