"אוניית הדגל" של האונקולוגיה היא הכימותרפיה, שם כללי לקבוצת תרופות, אגרסיביות מאוד, התוקפות ללא אבחנה תאים סרטניים כמו גם תאים בריאים.

עקרון הטיפול בכימותרפיה הוא פשוט: בוא ניתן לך רעל, ונקווה שהוא יהרוג את הגידול לפני שיהרוג אותך.

למרות שכולם מכירים ויודעים אמת זו, נעשה שימוש נרחב בכימותרפיה.

הסיבות לשימוש הנרחב כל כך בכימותרפיה הן כמה, קודם כל- כי חברות התרופות, המייצרות אותן, דוחפות אותן חזק. שנית- כי זה מה שיש, ושלישית (ובטח יש עוד סיבות) – כי בניסויי מעבדה, הנערכים על תאי גידול בצלחות פטרי, החומרים הכימותרפיים הורגים את הסרטן.

אלא שכשהחומרים ניתנים לחולים, מסתבר שיעילותם נמוכה בהרבה.

עכשיו מתפרסמים נתונים "מזעזעים" ("completely unexpected finding" כך מתבטאים החוקרים) המאששים את הטענות כנגד טיפולים כימותרפיים:

תוצאות מחקר של קבוצה החוקרת את סרטן בלוטת הערמונית הן כדלהלן:

החוקר הראשי ד"ר פיטר נלסון, מן המרכז לחקר הסרטן ע"ש פרד האצ'ינסון מסיאטל , וושינגטון, Peter Nelson of the Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle מספר כי קבוצתו ניסתה לברר למה תאי סרטן רגישים כ"כ לכימותרפיה במעבדה, אך עמידים בגוף המטופלים, הם אספו דגימות רקמה מחולים לאחר טיפול, ומצאו עדות לשינויים ב DNA של התאים הבריאים, כתוצאה משינוי גנטי זה, הפרישו התאים הבריאים המקיפים את הגידול (פיברובלסטים fibroblasts) חלבון בשם WNT16B, בכמות פי 30 מן הרגיל (מאשר ללא השפעת הכימותרפיה), חלבון זה מעודד את התאים הסרטניים לא רק לשרוד את הכימותרפיה, אלא אף לגדול, להתחלק, לפלוש לרקמות שכנות, (בעצם להתפזר ולשלוח גרורות). ולהתחסן כנגד הטיפול, עובדה זו מסבירה את התופעה, בה גידולים מגיבים טוב לטיפול הראשון, ואז חוזרים וגדלים בטיפולים החוזרים, עם עמידות גבוהה יותר ויותר לטיפול.

"המחקר מראה שהנזק מתחיל בתאים הבריאים שסביב הגידול, ושינוי זה תורם לצמיחת הגידול (קינטיקה מוגברת של הגידול במילותיו enhanced tumor growth kinetics).

כך למעשה, כימותרפיה יותר מזיקה מאשר מרפאה, ועוזרת לסרטן לשגשג, גם תחת טיפול.

הרקמות שנבדקו היו מחולי סרטן הערמונית (פרוסטטה) סרטן שד וסרטן השחלות.

לדברי פרופ' פראן בלקוויל מן המכון לחקר הסרטן הבריטי, Professor Fran Balkwill, Cancer Research UK, מתאימות תוצאות מחקר זה למחקר אחר, שהרא  כי טיפולים נגד סרטן משפיעים לא רק על תאי הגידול, אלא גם על רקמות בריאות שסביב הגידול.

רק שתדעו.

Nature Medicine, 2012; doi: 10.1038/nm.2890