מחקר מאוניברסיטת IOWA שהתפרסם השבוע מראה שרמת הלחץ הנפשי של האימא משפיעה ישירות על מידת ההשמנה של ילדיה.

 

במחקר נאספו נתונים מ 841 ילדים ב 425 בתים בעלי רמת הכנסה נמוכה בשנים 1999 עד 2002

 

החוקרים הציגו שאלונים לאימהות שהתייחסו לרמת הדחק שלהן ביחס למצבן הנפשי, הגופני, הכלכלי, ולמצבן המשפחתי ןיצרו מדד דחק מצטבר (cumulative stress index), כמו כן הם בדקו את רמת ההשמנה של הילדים על פי ה BMI שלהם. נמדדו פרמטרים נוספים, כגון פעילות גופנית ומצב כלכלי (כמו למשל האם יש מספיק אוכל בבית). הנבדקים חולקו לשתי קבוצות גיל: 3 עד 10 ו- 11 עד 17.

 

תוצאות המחקר: בבתים בהם יש מספיק אוכל (גם אם הם בעלי הכנסה נמוכה) – ככל שרמת הלחץ של האימא עולה הילדים שמנים יותר.

 

התופעה משמעותית יותר בגילאים 3-10, כנראה כיוון שככל שהילדים גדלים הם נוטים להיות פחות בבית ותחת השפעת הלחץ של האם ויכולים לקבל תמיכה מהסביבה, החוקרים לא פוטרים אוטומטית את האבות מהעניין, הם פשוט לא הצליחו לבדוק את רמות הלחץ שלהם.

 

אחת המסקנות מהמחקר היא שלא רק פעילות גופנית, מצב כלכלי, והרכב המזון משפיעים, אלא גם האווירה ומידת הדחק בבית משפיעים על מגפת השמנת הילדים בחברה המערבית. (להזכירכם: כיום ידועה העובדה שהשמנה היא בעיה של עשירים בעולם השלישי ועניים במערב, כאן זה לאט לאט מקבל מעמד של סמל סטטוס שלילי).

PEDIATRICS Vol. 122 No. 3 September 2008, pp. e529-e540 (doi:10.1542/peds.2008-0556)

Food Security, Maternal Stressors, and Overweight Among Low-Income US Children: Results From the National Health and Nutrition Examination Survey (1999–2002)

 

מסקנה: כולנו יודעים שלא טוב לנו להיות לחוצים, זה לא טוב ללב שלנו, ללחץ הדם, לגב, לטחורים, וכו', אבל הלחץ שלנו משפיע גם על הסובבים והיקרים לנו, ועלול להיות הרה גורל לבריאות ילדינו לעתיד לבוא. אז רצוי לזכור זאת, ובאמת לעבוד על זה. בואו נרגיע (ותעבירו את זה הלאה).