מסתבר שאחד הגורמים לתחלואה לא מועטה, ולהתפתחות זני חיידקים בעלי עמידות בפני אנטיביוטיות מרובות multiple-drug resistance (MDR)- הוא ניקוי וחיטוי יתר, בנוסף לשימוש יתר באנטיביוטיקה, עליו כבר כולם יודעים.

מחקרים מצאו שחשיפה לחומרי חיטוי, גם בריכוז נמוך, למשך ימים ספורים בלבד, גרמה למוטציות בחיידקים שהפכו אותם לחסינים בפני תרופות אנטיביוטיות שהיו אמורות לקטול אותם, ובכך הם הפכו לאלימים ועמידים יותר.

http://mic.sgmjournals.org/cgi/content/abstract/154/10/3144

Microbiology 154 (2008), 3144-3153; DOI 10.1099/mic.0.2008/021188-0 © 2008 Society for General Microbiology Multidrug efflux pump overexpression in Staphylococcus aureus after single and multiple in vitro exposures to biocides and dyes, Aurélie A. Huet1,3, Jose L. Raygada2, Kabir Mendiratta1, Susan M. Seo2 and Glenn W. Kaatz1,2

 

דוגמה ביום-יום? הג'לים שמוכרים עכשיו בכל פינה, איתם אמהות מחטאות את הילדים שלהן .

זה מתקשר למאמר אחר, שחלקכם קיבל ממני בעבר.

 

על פי הערכת מומחים, הוכפל כמעט פי 4 מספר חולי האלרגיה והמחלות של המערכת החיסונית בעשרות השנים האחרונות, ההערכה היא שכיום, בארה"ב, 50% מהאוכלוסייה (כל אדם שני) סובלים מאלרגיה כלשהי.

 

יש וויכוח ערני מאוד בקשר לגורמים האפשריים לתופעה, אך אחד החשדות הכבדים נופל על היבטים מסוימים של אורח החיים המודרני, וביניהם "תיאוריית ההיגיינה", על פיה האשם הוא בזה שהבתים שלנו סטריליים מדי, לטענת החוקר פרננדו מרטינז, מאוניברסיטת אריזונה, חיינו הפכו "אנטיספטיים", לטענת רוברט סאמרס, חוקר מאוניברסיטת איווה, הופעת מחלות דלקתיות של המעי (כגון קרוהנס וקוליטיס) התגברה מאוד בארצות מפותחות באותו זמן בו ירדה באופן דרסטי (בזכות תרופות וסטריליזציה של מזון) נוכחות תולעים וטפילי מעיים, דבר שמנע מבני אדם במערב את ההתמודדות עם הטפילים, שהייתה מחזקת את המערכת החיסונית.

תמיכה בטענות אלה נמצאת בעובדה שילדים הגדלים בקרבת בעלי חיים או אחים מבוגרים נוטים פחות לפתח אלרגיות, כי הם נחשפים למזהמים, וזה מחזק אותם, אבל העדות התומכת הגדולה ביותר לתופעה נמצאת במחקר שהשווה אוכלוסיות שגדלו בחוות במערב אירופה לאוכלוסיות עירוניות, המחקר מצא שבקרב בני הכפר הייתה שכיחות האלרגיות והאסתמה עשירית (10:1) מאצל בני העיר. על פי החוקרים מאוניברסיטת מינכן, הילדים הכפריים נחשפו הרבה יותר לבעלי חיים, לאדמה, לצמחיה ולמה שנתפס בעיניי העירוניים כ"לכלוך".

 

העובדות נתמכות גם על ידי ניסויי מעבדה בבעלי חיים: נמצא שלחולדות שגודלו בתנאים סטריליים במעבדה הייתה מערכת חיסונית חלשה יותר והן נדבקו הרבה יותר מחיידקים, וירוסים וטפילים.

על פי וויליאם פרקר, מאוניברסיטת דיוקס העובדות מדברות בעד עצמן: חשיפה בלתי מספקת בגיל צעיר לגירויים מביאה לזה שלא מתפתחים מספיק regulatory T cells, שתפקידם לווסת ולאזן את תפקוד מערכת החיסון, והדבר מביא להתנהגות לא יציבה שלה: תת-פעילות (תסמונות כשל חיסוני) או פעילות-יתר (אלרגיות ומחלות אוטו-אימוניות).

 

מחקרים הראו כבר שמתן חיידקים פרוביוטיים משפר את מצבם הקליני של חולי אלרגיה ואטופיק דרמטיטיס (אסטמה של העור)

J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2008 Nov;47 Suppl 2:S38 Probiotics in allergy management – Vanderhoof JA. Global Medical Affairs, Mead Johnson Nutritionals, Evansville, IN, USA. ושל חולי מעיים הסובלים למשל משלשולים בכלל ובעקבות נטילת אנטיביוטיקה בפרט:J Intern Med. 2005 Jan;257(1):78-92Probiotics and gastrointestinal diseases Sullivan A, Nord CE.Department of Laboratory Medicine, Karolinska University Hospital Huddinge, Karolinska Institutet, Stockholm, Sweden

כל האמור לעיל רלוונטי גם למזון שלנו: האוכל כיום עובר תהליכי חיטוי והדברה שמטרתם להאריך את חיי המדף שלו ואת מראהו, הדבר פוגע בנו בשתי דרכים לפחות: על ידי כך שהתהליך הורס וויטמינים חיוניים כגון ויטמין E וויטמין C, החיוניים לתפקוד מע' החיסון, ובכך שהוא משמיד חיידקים "פרוביוטיים", ידידותיים, להם אנו זקוקים, אשר חיים עמנו בסימביוזה ועוזרים לנו גם לעכל את המזון וגם להגן על גופנו מפני חיידקים ופטריות.

בעניין זה נערך ניסוי מרתק באוניברסיטת איווה: הדביקו 100 חולי מחלות מעי דלקתיות (קרוהנס וקוליטיס) בתולעי מעיים החיות במערכת העיכול של חזירים אך שאינן מזיקות לבני אדם, אצל רוב מכריע של החולים ראו שיפור דרמטי במצב הקליני ובחלקם המחלה הפכה לרדומה (הם קוראים לזה "רמיסיה", כי הם נזהרים מלהשתמש במילה "ריפוי").

ניסוי דומה נערך בארגנטינה על חולי MS (טרשת), גם מחלה אוטואימונית, שהראה שחולים שנשאו תולעים במעיים שלהם תפקדו והרגישו טוב יותר מבעלי מעיים ללא תולעים. כעת הולכים לחזור על הניסוי באוניברסיטת וויסקונסין.

מסקנה? אתם כבר יודעים: קצת לכלוך זה בריא!!